tisdag 1 april 2008

Från rompa till knut del II

Lovade i mitt förra inlägg att dokumentera de olika momenten när jag gör en matta. Nu är jag igång och idag har jag varpat. Men först funderade jag på färgsättning. Jag tycker den bruna ursprungsfärgen (se del I) är enormt fin men att den är lite vintrig. Så jag prövade lite ljusare kombinationer. Blått?

Rött/rosa?

Det blev blå/grått och vitt. Borde kanske ha ordnat en omröstning? Men det blir säkert en röd/rosa variant senare. Då var det bara att plocka fram varpvindan och börja räkna - 150 gånger upp eller ner. Man kan få träningsvärk för mindre!

Därefter gör man en fläta av varpen. Lite småpirrigt för tappar man varpen är det ett par timmars arbete och en del pengar som slutar som trasselsudd.

Det gick vägen och resultatet blev en varpfläta eller om man så vill en rompa!

Nästa moment är att dra på varpflätan på vävstolen. Till det behöver jag ett par extra händer, som jag får låna av Maggie på fredag.

Hälsningar från en som är sugen på att provväva,

Viktoria

2 kommentarer:

Millas hem sa...

Hej!
Du undrade om spegeln, det är en inristad fransk text, jag har beställt spegeln ifrån Me and my home.
Det är texten som "gör" spegeln, tycker jag!
Kram Camilla

Karin Lindström sa...

Hej Viktoria,
Det ska bli så spännande att se hur mattan blir, och jag förstår att du håller dig smal med dina övningar!!

Ha en härlig helg!
kram
karin