söndag 6 april 2008

Från rompa till knut del III

OK, då var det dags för del tre av min lilla vävserie. I fredags fick jag hjälp av Maggie att dra på varpflätan på vävstolen. Det moment som jag inte kan eller vågar göra själv ännu. Man drar alltså hela långa varpflätan genom skeden och bak till rullen längst bak. Där står jag och vevar och lägger i lattor med jämna mellanrum för att inte varpen ska kalva iväg. Det gäller att rulla upp varpen jämn och fin och med rätt bredd för bästa resultat på mattorna.

Orutinerad som jag är glömde jag 1. att ta en bild på den upprullade varpen på bommen. Kompletterar imorgon. Och 2. så glömde jag att dokumentera fredagens första moment - att jag först provisoriskt dragit varptrådarna genom skeden, alltså det där som varpen kammas igenom.

Sen ska man arbeta varpen tillbaka genom vävstolen. Först ska man solva. Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen för solvningen är avgörande för mönstret på mattan. Just den mattan kräver fyra skaft, träpinnarna som det sitter trådar (solv) vertikalt i mellan. Mitt på solven sitter en liten ögla som man trär varpen igenom. 584 gånger bara! Som tur var dök min lillasyster upp väldigt lägligt och tog vid när Maggie var tvungen att fortsätta på annat håll. Det underlättar mycket om någon langar fram en varptråd i taget.

Ett moment till hann jag med idag söndag. Skeda. Då drar man återigen varpen genom skeden med en skedkrok. Maggie bistod igen för det går så mycket fortare om en håller ordning på varpen och en på var man är på skeden.

Så där. Det blev väldigt tekniskt idag och många vävtermer. Men nu är det bara några "snabba" moment kvar innan det är dags att börja väva. Det vill säga om det inte blivit fel någonstans, för då.... Håll tummarna!

På tal om krångliga termer måste jag återge vad min treåriga son sa idag när kom upp på vävstugan:

-"Vad göj du mamma?"

-"Jag drar varpen genom solven här."

-"Inte vajp, mamma, det äj tjåd. Tjåd!!!!"

Tack för all hjälp Maggie och syrran!

Ha en fortsatt god söndagskväll,

Viktoria

Inga kommentarer: