tisdag 28 oktober 2008

Korgar i kubik

.





Idag fortsätter jag på temat vävredskap. På vävstugan finns det säkert närmare 50 korgar i olika storlekar och modeller. Många hade svärmor samlat långt innan jag startade i januari 2007 och några har tillkommit därefter. Jag är en riktig korgfantast och de är väldigt praktiska att samla klippta och oklippta trasor i dem liksom andra vävsaker - t ex mattstickor och lattor som på bilderna ovan.
.
Många är snälla och skänker eller fyndar korgar på loppisar och auktioner åt mig. En dag i förra veckan när jag kom till jobbet stod där en vacker tvättkorgen med bottenplatta av trä (tom i kollaget ovan). Jag har aldrig sett en sådan tvättkorg förut. Tack Anna!
.
Den riktigt stora av flätade vidjor har svärmor fyndat på en loppis för 10 kronor! Den fick en omgång med högtryckstvätten innan jag fyllde den med oklippta jeans. Vacker och praktisk!
.
Andra favoriter är de gamla tvättkorgarna på små ben. I de två tvättkorgarna på översta bilden har jag hällt upp en massa färdigklippta trasor som jag nyligen fått. Snart ska jag färgsortera dem, en sysselsättning som är nästan lika rolig som att väva. Varje färg har en egen korg.

Ha en bra fortsättning på veckan!
.
Viktoria

Inga kommentarer: