söndag 16 mars 2008

Mattfrossa


Var på antikmässan i Älvsjö igår från öppning till stängning. Så otroligt roligt att bara gå runt och kolla. Fokus var förstås på trasmattor. Och till skillnad från förra året så var mitt intresse i mycket större grad delat. Det fanns en hel deltrasmattor i montrarna. Skönheten ovan förälskade jag mig i redan förra året. Det är två ca 10 meter långa trasripsmattor som det här företaget använder som rekvisita. Tyvärr var jag så exalterad att återse mattan att jag glömde bort att ta ett visitkort. Bara en bild till på samma matta....



Den här roliga mattan i rosengång hittade jag hos Antikt och Inredningar i Rembo. De hade massor av fina mattor och jag kunde inte låta bli att köpa tre stycken. Jag har tyvärr inte hunnit fota mina förvärv ännu men lovar att återkomma. Nedanstående hittade jag i samma monter. Den var enorm för tre längder hade sammanfogats.


Fäggeby Antikbod hade massor av rips mattor. Många i samma traditionella mönster som jag tycker om att väva men i allmogefärger. Det har jag aldrig sett förut.

Jag blev så inspirerad igår att jag knappt kunde sova. Låg och planerade nya mönster och färgsättningar långt fram på småtimmarna. Hälsosamt?

Mamma, tack för sällskapet!

Viktoria

2 kommentarer:

me and alice sa...

Hej Viktoria!
Vilka vackra mattor du fotograferade... Härligt med lite annorlunda färger.
Bilden påstolen du räddade är så fin!
kram Susanne

me and alice sa...

Tjingeling!
Tack för tipset om att ha pannacotta i dom. Det har jag aldrig tänkt på...
Från början köpte jag dom för att göra ljus av dom... men sen blev jag så kär i dom..
kram Susanne