torsdag 21 februari 2008

Trevande bloggstart...

Det är nu ungefär ett år sedan jag lämnade finansbranschen i Stockholm för att bli väverska på Selaön. Ett år med ett helt annat tempo.

Jag lovade mina gamla kollegor att börja blogga, men jag fastnade i vävstolen. Det är så roligt att väva! Nu har jag tillfälligt trasslat mig ur stolen för att göra ett första bloggförsök. Alla är förstås välkomna att läsa och jag hoppas att ni ska inspireras.

Bilder på mina alster får ni vänta på ännu en tid. Idag vill jag visa en fantastisk gammal matta som jag köpt av Bagatella Trasmattor i Gamla Stan. Tekniken är rosengång och mattan kan vara över 100 år gammal.

Nybörjarhälsningar,

Viktoria







ps. Ett mål är förstås att kunna återskapa de här mönstren.

5 kommentarer:

Regina sa...

Vi ser med spänning fram mot att få se bilder på dina alster. Lycka till med både vävande och bloggande!
Hälsningar Regina, Maria och Jeanette i Sälen.

Karin Lindström sa...

Vad kul att du börjat med bloggen, den ser jätte fin ut!
Det ska bli spännande att följa dig och din vardag i vävstugan, och dina fina mattor ser vi gärna mer av.
Hälsningar
Karin

Clara sa...

Superfin blogg!
Hmmm...till och med jag blir ju lite sugen på att börja blogga. Saken är bara den att jag inte har värst mycket att skriva om ;).
Hur som helst är det så roligt att mina vänner är flitiga bloggare. Man tenderar att fastna framför datorn.
Kramar
Clara

Meta Skoglund sa...

Hej Viktoria
Googlade på rosengång och hamnade här. Jag har en bild i mitt huvud som jag tänker borde gå att väva i rosengång och detta var ett intressant exempel. Jag lånar bilden och hoppas det är ok för dig. Jag lovar delge dig vad (och om) jag kommer fram till ett resultat.
Du väver verkligen härliga föremål/mattor. Ser att även du håller på med rosengångsmattor i långa banor!
Hösthälsning från Meta

Vlaďka Cepáková sa...

I am a begining weaver and I often look for some articles about weaving. I am very glad i have found your blog with all these beautiful rugs. I am sitting already the next day and I look at all the beauty and taste, lovely photos. And I can say only WHOW!
Greetings from the Czech Republic.