måndag 3 mars 2008

Arbetsläger

I helgen var barnen med farmor och farfar på minisemester i Skåne. Det hela var arrangerat för att M och jag skulle få lugn och ro att göra svärföräldrarnas bokslut. Det gick bra. Vi blev klara -check! Skönt! Och i god tid för en gångs skull.

Men så fick vi för oss att vi skulle ta tag i matsalsgolvet. När vi renoverade och byggde till gjorde vi det klassiska misstaget att ta rummet i bruk innan det var helt färdigt. Fyra år senare var golvet kraftigt gulnat och fullt av otäcka fläckar. Egentligtn borde vi väl ha slipat och oljat det med vitt pigment, som övriga nya trägolv i huset. Det jobbet kändes övermäktigt så vi tog och målade hela golvet med lackfärg. Kulör "stockholmsvit". Efter fyra strykningar och med ömmande knän var det klart - check! Skönt! Som det golvet har retat mig. Nu borde jag väl ha före och efterbilder, men det får räcka med efterbilder.


Så fick jag tillfälle att lägga på vår nya duk. Sånt kan jag inte väva. Ännu. Det har jag köpt på Klässbols hemsida. Modellen och tekniken (tror jag) heter Daldräll. Vit och svart finns inte i ordinarie utförande, men det var inga problem att specialbeställa.



Däremot kan jag väva såna här mattor i trasrips. Den vävde jag nyligen till M som klagade över att han har en väverska i huset men inga mattor. Nästa vävprojekt till hemmet får bli en matta att ha under matsalsbordet.



Måste bara visa den här gulliga lilla ljusstaken som jag fått av Ms föräldrar. Jag vet tyvärr ingenting om den.



Nästa projekt är att färdigställa "fotolisten" över fönstren. 18 foton har bara tagit mig halvvägs.


Hälsningar från en med ömma målarknän,


Viktoria

2 kommentarer:

Marie sa...

Hej!
Välkommen till bloggvärlden och tack för din kommentar hos mig. Du undrade över mina mattor, sanningen att säga så äger jag bara två stycken. Båda finns i vardagsrummet, en under soffbordet och den andra under matbordet. Båda inköpta på IKEA, men min högsta önskan är att precis som ni måla golven vita och då tänker jag kasta ut mattorna, hihi. Till skillnad från dig har jag jättesvårt för mattor, jag tycker inte att det passar hemma hos mig. Men jag tycker att det är jättefint hos andra och din vävda matta är jättevacker, vad otroligt duktig du är! Hela rummet ser jättevackert ut!

Ha en fortsatt bra dag!
Kram Marie

Karin Lindström sa...

Hej viktoria!
Golvet ser jätte fint ut, men visst är det jobbigt. Vi borde också ta tag i vårt matrummsgolv, där är färgen helt utnött under bordet.
Dina bilder ser jätte fina ut.
Vi ses
kramar
Karin