torsdag 16 oktober 2008

Experiment med virknål

.
Jag funderar ofta på hur jag ska kunna väva breda mattor. Det bredaste vävstolen jag har tillgång till kan jag väva knappt 140 cm på. Vanlig bredd för pläd. Ganska brett, men för smalt för matsal till exempel. Som ett experiment vävde jag förra sommaren 12 rutor i panama som mätte 75 x 75 cm. Nästa steg, att sammanfoga dem, kändes övermäktigt fram tills för någon vecka sedan då jag tog tag i högen med rutor.


Först gällde det att hitta en inbördes ordning mellan de olika rutorna. Eftersom jag gjort rutor och inte längder så la jag rutorna med ränderna ömsom vågrätt och ömsom lodrätt.
.

Därmed blev det fransar åt alla håll och kanter. Att sy ihop längder med varptråd var inte längre aktuellt. Istället la jag mattorna omlott och virkade ihop lapparna med stränggarn. Enormt tungt, men jag tyckte det blev helt ok. Ganska prydligt.

Först virkade jag ihop rutorna i längder och sedan längderna med varandra.



Då blev sömmarna så här. Men det var ju fortfarande fransar åt alla möjliga håll i ytterkant. Dem vek jag in och virkade en stödkant runt hela mattan.


Lillkisse gillar i allefall mattan.


Jag får nog ta nya bilder på slutresultatet vid tillfälle. Här syns bara en liten del av mattan som blev 225 x 300 cm.

Lärdomen av experimentet är - gär inga rutor om man kan göra längder, 6 kvm pastell är väldigt mycket pastell och att virka ihop mattor fungerar men är väldigt väldigt tungt.

Men inte tyngre än att jag, så snart armen har återhämtat sig, måste ta fram virknålen igen och prova om det går att göra en enklare spetskant runt mattan. Virka kant på mindre mattor kommer jag definitivt att göra igen.

Trevlig helg !

Viktoria

6 kommentarer:

Annika sa...

Det var ett rejält projekt det... men sååå fint blev det.... kul ide... jag har en stol som kan väva 170 cm.... ett gammalt stort tungt åbäke som just nu finns i en grannes gårdshus.... vet inte om den nånsin kommer fram igen..:) din matta blev ju så fin o man kan säkert väva andra tekniker o blanda lite hur som helst... kanske en ide att prova på men jag börjar nog med nåt mindre.... Kram Annika

Annika sa...

Hallå i nattens mörker... klockan är nu tio i fyra o lugnet har lägrat sig...:) o du det funkar att väva så brett... man står helst o kanske gick det fortast om man var två.... men jag kan garantera att man slår ihop mattan ganska bra.... klôven är megatung.... hjärnsläpp... kommer inte på det svenska ordet... men jag menar grejen där skeden sitter... jag sa ju att klockan var tidigt... hmmm sent... hur blir det nu....:) ska komma ihåg dig om det blir tal om att göra kaffeved av den... Kram Annika

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Vilket projekt! Inget står i vägen för skaparlusten! Fint blev det.

PysselBitan sa...

Det blev verkligen fint! Vilka bra lösningar du kommer på. Ser charmigt ut. Här är en som skulle vilja testa allt, bl a att väva så fint som du!

Englagård sa...

Att virka runt mattor är verkligen en kreativ ide. Kanske man kan praktisera på älskade mattor som gått sönder i kanten.

Tack för att du delar med dig av tipset

kram Karina

lisa sa...

oj! den här är ju fantastisk!!