onsdag 22 oktober 2008

Inga Klipp


-" Låt mig presentera min nya vän Inga Klipp!"


På Väv 08 i Leksand beställde jag en skärmaskin, Inga Klipp, som jag tyckte verkade bra. Hon anlände för några veckor sedan, men först nu har jag tagit mig tid att testa henne på allvar och hon har till och med överträffade mina förväntningar Jag kan inte sluta strimla gamla lakan.



Jag tror att det framgår hyggligt av bilderna hur Inga Klipp fungerar, men det kan vara värt att nämna att det ska gå att skära 16 lager tyg. Jag har skurit åtta lager idag och det var inga som helst problem. Linjalen i framkant gör att trasorna blir jämna och fina och låsfunktionen gör att tyget sitter som berget.
.
Av paret som utvecklat och tillverkat skärmaskinen fick jag lära mig en väldigt smart lösning som ger riktigt långa trasor. Om man lägger kortsidorna på t ex lakanet omlott och syr en sicksacksöm och sedan viker lakanet på ett sådant sätt att sömen hamnar fritt. Se nedan.

Sedan skär man bara fram till sömen.


Då ser det ut som ovan när man skurit färdigt och då är det bara ett enkelt grepp kvar. Veckla upp sömen och klipp snett så kan man få hela tygstycket att sitta ihop. Mycket fiffigt och tidsbesparande i vävningen.


Jag försökte räkna på hur mycket tid jag sparar med hjälp av Inga Klipp. Det var svårt för alla tygstycken är olika i storlek och kvalitet. Men jag tror att det går ungefär dubbelt så fort att skära ett gammalt slitet lakan än att riva det. Jämfört med att klippa så går det säkert fyra till fem gånger snabbare trots förberedelserna.

Jag är grymt imponerad av Inga Klipp!

Må så gott,

Viktoria

5 kommentarer:

Efwa sa...

Vilken häftig och jag förstår att det är väldigt tidssparande OCH att man slipper traskanterna som blir om man river.

Annika sa...

Åh vad käckt!!!! din Inga verkar ju kanon.... mycket bättre än min "maskin".... det är ju så bra när det tråkiga arbetet går snabbt... 16 lager!!!! inte många drag för ett lakan då.... Ha en skön helg trots vädret... här blåser det o regnar.... Brrrrr... ska ut med vovva nu..... Kram Annika

Nyhems byggnadsvård sa...

Hej!
Vad kul att du hittade till min sida! Gillar hantverk och definitivt dina trasmattor. Har vävt EN matta i hela mitt liv (glesrips eller värmlandsrips som vi kallar det...) i mitt nästa liv ska jag väva fler!!! Mycket vackert du har o roliga inlägg. Vilket drömhus i Italien... Fin hemsida har du också!? Lever du enbart av mattorna tro? MVH Värmländska Mitt Egnahem

Karin Lindström sa...

Hej Viktoria!

Så roligt att den fungerar bra. Den verkar ju helt otrolig!

Ses i morgon!

Kram
Karin
Ps jag hoppas stora killen haft en bra dag idag!

med nål och tråd sa...

Det är ju genialt.