måndag 10 november 2008

Svart, svart, svart

.


Oktober är slut och därmed utställningen "Vacker vardag" på biblioteket i Stallarholmen. Till utställningen gjorde jag en liten serie på tre svarta mattor med rosor på. Alla i olika tekniker. En matta med inplockad ros har jag visat tidigare, återstår två.




Dels ett riktigt experiment. Jag sicksackade fast en tygros på en svart tuskaftsbotten. Stjälken flätade jag av trasor och tråcklade fast. Det var riktigt svårt att få till en applikation på ett så tjockt och otympligt underlag.



Dels en matta med bårder i rosengång och kvistränder. Det här tycker jag funkade bra och jag ska fortsätta att utveckla idén, men då med en annan typ av rosengång.



Inspirationen till rosmattorna började med rossjalarna som hör till våra svenska folkdräkter och ett vävt rosband på svart botten som jag lånat av min svägerska. Vid ett besök på Sätergläntan såg jag böcker och tidningar om norska folkdräkter och jag blev helt såld. Ofta färgglada på svart botten. Kika t ex på
Telemarkdräkterna på den här länken. Underbara tycker jag!
.
Så måste jag rikta ett STORT TACK till min tappra svärmor som hjälpte mig att skeda julmattorna idag trots att hon bröt två ben i höger handled igår! Krya på dig!
.
Hoppas att ni får en riktigt bra vecka!
.
Viktoria

4 kommentarer:

timelesshome annika sa...

Men gud vad snyggt! Du är allt ett trasmatte geni!
Jag hoppas jag någon gång får hälsa på i ateljen.
Jag blir aldeles varm innombords när jag får titta på vackra sakerTing som någon skapat.
Kram Annika
Hälsa syrran snart åker favorit mössan på.

Annika sa...

Som vanligt sååå vackra saker du gjort.... Kram Annika

MiA sa...

Hej!
Så vackra mattor du gör! Jag är glad att jag hittade hit. Bokmärker direkt så jag hittar tillbaks :)

Önskar dej en skön helg!
MiA

Karin Lindström sa...

Hej Viktoria!

Det är jättemånga som gillar dina underbara mattor hos mig! Så roligt, och jag hoppas det blir lite bra reklam för dig. Vi är ju så glada för våra, men det vet du ju!

Kram
Karin