onsdag 26 november 2008

Förlagan

.
Två arbetsdagar kvar till Den kreativa Julmarknaden och jag har klippt ner mina julmattor.
Nu återstår att knyta, fålla och märka upp. Jag hoppas kunna visa dem snart, men idag tänkte jag visa förlagan som inspirerat till årets julmattor. Den här långa gamla varprandiga skönheten köpte jag i en charmig inredningsbutik i Tällberg när vi var i Dalarna i samband med Väv 08. Enligt butiksinnehavaren var mattan vävd i närheten.




Det jag gillar allra bäst med mattan är det lilla ripsinslaget i randen.


Passar på att visa ännu en varprandig matta som jag köpte i samma butik vid samma tillfälle. Även denna är vävd i trakten runt Siljan.


Häftigt med den här mattan är att de inslagna trasorna måste vara extremt tunt klippta. Ofta är det fyra inslag per centimeter.

Gemensamt för dessa båda mattor och många många andra gamla mattor är:

Att de är smala. Knappt 60 cm breda.

Att de är väldigt långa. Ca 3,5 resp 4,5 meter långa.

Att de är vävda med tät sked. Minst 60/10.

Att de även i de tillsynens enfärgade partierna i självaverket är randiga. Titta närmare på närbilderna. Det ger extra liv i mattorna.

Jag är väldigt svag för gamla mattor och den grön/beiga förlagan bor i vårt kök nu. Tillsammans med en annan gammal varprandig grön historia.

Ha en bra fortsättning på veckan!

Viktoria

1 kommentar:

Karin Lindström sa...

Hej Viktoria!

Ville bara säga tack för den fina länkningen till mig!! Vad du är rar. Det ska bli spännande att se dina mattor imorgon på julmarknaden.

Vi ses!
Varmaste kramarna
Karin