måndag 5 maj 2008

Från rompa till knut del V

Så var det dags för den femte delen i vävserien - Från rompa till knut. Idag har jag vävt färdigt den sjunde och sista ripsmattan på varpen som jag dokumenterat från start. Totalt 17 meter varp är färdigvävd. Jippie!! Då är det dags för ett spännande moment....


...att klippa ned väven och rulla loss alla mattorna som då är upprullade under vävstolen. Traditionen på vävstugan är att bjuda på "gladkaka" när man klipper ner en väv.



En rulle mattor! Nu återstår att knyta fransar på mattorna. Sju mattor varpad med 584 trådar och varje matta har två sidor - det borde ge 8176 trådar att ta hand om. Om jag knyter fyra trådar i varje pärlknut så borde det bli 2044 knutar. Ja, ni förstår vad jag har att göra den närmaste veckan....

Så snart jag vävt färdigt en matta dokumenterar jag teknik och trasor för att kunna återskapa en matta om det efterfrågas. Eller bara för att komma ihåg färgkombinationer som jag tyckt mycket om.

I den sjätte och sista delen av vävserien tänkte jag återkomma med bilder på de olika mattorna när de är helt klara. De måste vara klara till den 17 maj för då ska jag stå på Rabarberfestivalen i Mariefred.

Hoppas att ni får en riktigt bra vecka!

Viktoria


2 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så vackert! Ripsmattor som är så vackra. Jag har faktiskt vävt en under textillärarutbildningen. Minns att det var ganska svårt.
Precis när du var inne la jag upp bilder från Premiärkvällen - det gick riktigt bra - vad skönt eftersom det är ganska mycket jobb med det.

Kram Maud

Annika sa...

Härligt, härligt när man får klippa ur. Då kommer allt det vackra fram. Du måste ju väva med raketfart. Vad kul med festival. Det finns alltså annat att köpa där än saft o paj. Ha de gôtt.
Annika