fredag 5 september 2008

Monicas konstvävar

.
För några veckor sedan var jag och hälsade på hemma hos Monica som ville visa sin svärmors vackra mattor. Monica är också en hängiven väverska, men väver inte alls mattor utan bildväv. Jag blev väldigt imponerad av Monicas bildkonst i gråskala. Det ser ut som fotografier!!!



Monicas inspirerande arbetsrum. Tavlorna vävs i ram. Här är den lilla ramen. Den stora var tom för tillfället.



Även i färg kan vävarna förväxlas med fotografier. Den här väven är ganska stor, säkert över en meter bred i verkligheten. Vilket jobb!!


Om du gillar Monicas konstvävar och vill se mer så ställer hon just nu ut i Handelsbankens skyltfönster i Strängnäs. Det är väl värt ett besök!

Ha en trevlig helg,

Viktoria

1 kommentar:

Annika sa...

Vilken otrolig mattskatt!!!! vackra handarbeten.... o bildvävarna.... skulle aldrig få för mig att prova en gång.... men denna dam har fått in snitsen.... de är underbara... gillade rosengångsmattan men är väldigt svag för ripsvävar också.... här är det regningt idag o jag sliter med en ny stickning.... sjal i mohair... har aldrig gillat det men beslöt mig för att testas en gång till... ha det så gôtt... Annika