måndag 11 augusti 2008

Inspirerad

.


Nu har jag varit iväg en sväng igen. Den här gången handlade det inte om sol och bad med barnen utan kultur i kubik. En långhelg varje år åker jag tillsammans med min mamma, min moster och min syster någonstans - oftast inom Sverige- och frossar i kultur. Väldigt kännetecknande för våra turer är att bilen alltid stannar och vänder om det behövs när någon skriker: - Såg du Loppisen!



I år gick resan till Gästrikland och Hälsingland. Första stoppet var på Wij Trädgårdar i Ockelbo. Ett underbart ställe inhyst mellan en herrgård och ett valsverk. På området finns även en filial till Gävle högskola med utbildning av trädgårdsmästare. Fjärilen ovan svävade över en av studenternas kolonilotter.






Vi bodde på området i Trädgårdens Hus vid rosenträdgården. I husets bottenvåning finns en trevlig restaurang med en väldigt god buffé. Nedan följer fler bilder från trädgårdarna. Tyvärr har jag inte skrivit ner namnen på blommorna, konstnärerna och studenterna. Orutinerat!








Vill ha! Har länge drömt om ett växthus och så här får det gärna se ut.


Dagen efter åkte vi till Hälsingland och linland.



Första stoppet var på vid Träslottet i Arbrå. Min först bekantskap med en Hälsingegård. Inspirerande byggnader! På Träslottet var det dessutom en textilutställning...


....och där fanns en fantastisk gammal matta i slarvtjäll. Jag undrar vad som har hänt med Q, W och Y?




De här vackra mattorna är gjorda av papper och snören under första världskriget.



Därefter bar det av till Växbo Lin. Det var så himla fascinerande att se linberedningen och vävstolarna i gång att jag helt glömde bort att hiva fram kameran. Men jag tror att Växbo Lins egen hemsida ändå gör bäst rättvisa åt deras produkter. Jag fick riktigt habegär på deras våffelmönstrade badhanddukar Bubbel, men det blev inga den här gången. Däremot köpte jag några kilo linnesniljor som jag ska experimentera med i höst.


Därefter åt vi en supergod kålpuddingVäxbo Krog vid Växbo Kvarn i Trolldalen.


Ett riktigt härligt ställe med massor av hantverk och en keramikverkstad där bland annat Anna Wrigstad Östberg visade sina saker. Besök hennes hemsida och njut!



Den här pläden i dubbelbindning såg vi i en av de gamla matrummen på restaurangen.


Nästa stopp var på ännu en Hälsingegård, Gästgivars i Vallsta. Förutom en väldigt fin gård bjöds här på massor av slöjd. Gammal som ny bla från Vallsta Vävstuga.


Vilket vackert bäddtäcke med inplockade sniljor!

Gästgivars finns den schablonmålade förlagan till en känd tapet som fått sitt namn efter gården.


Där finns även denna underbara matta som jag tycker mig känna igen från någon av senare års vävböcker?


Vill ha! I entrén låg den här stora runda mattan virkad av trasor. Måste nog ta och pröva att göra något liknande i höst.

På tredje dagen styrde vi åter söderut och åkte till Högbo Bruk utanför Sandviken. På det välskötta bruksområdet finns det gott om hantverk (bla Smé Johan) och det relativt nystartade Björk & Berries som gör doft och skönhetsprodukter. Ovan från deras butik.


Utanför en av bodarna låg den här skönheten. Det gjorde nästan ont att trampa på den med ytterskor. Väldigt vacker trots sin lågmälda färgskala.


Högbo Bruk bjöd på kontraster. I en annan stuga träffade vi Lena Orange och hennes alster kan knappast kallas lågmälda utan snarare hysteriskt glada med sammet och tyll blandat. Superkul!



Sista stoppet på resan var Gysinge centrum för byggnadsvård som är så himla inspirerande, men nu var intrycken för många och regnet öste ner. Det blev en lampa att ha ovanför spisen och fisksoppa i det nystartade kafét. Kafét var som en förlängning av utställningen.


Det blev ett väldigt långt inlägg och ändå har jag inte visat mattorna jag köpte. Det får bli en annan dag.


Jag kan varmt rekommendera alla att köra Tidernas Väg (272) mellan Gysinge och Järvsö och besöka alla vackra och intressanta platser.

Nu är jag verkligen inspirerad att sätta igång och väva på onsdag igen.


Må så gott,


Viktoria

ps. Mamma, moster, syster och systerdotter - tack för en trevlig resa!

2 kommentarer:

Annika sa...

ojjjj vilken tur!!!! ser ut som ni hade en kanonresa.... härligt att kunna umgås så.... jasså blev det några mattor.... spännande.... ska bli kul att se.... här ska det målas o donas lite denna vecka... ska passa på nu när jag är ledig.... Kram Annika

desiree sa...

Vilken härlig resa!